Bratislava 17. júla (TASR) - Český Spolok na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) začal už v apríli porovnávať najazdené kilometre automobilov inzerovaných na zahraničných serveroch so stavmi tachometrov po importe na Slovensko a do Českej republiky. Dosiaľ sa podarilo odhaliť viac ako 580 stočených áut. Projekt prevzala aj SOVA na Slovensku.
"Logika projektu je jednoduchá - na zahraničnom serveri, kde je auto inzerované, zaznamenáme stav kilometrov, a potom už len čakáme, kedy sa auto objaví v inzercii ojazdených áut v tuzemsku. Pokiaľ je stav kilometrov nižší, je jasné, že došlo k manipulácii s tachometrom. Celkový počet stočených kilometrov je už takmer 30 miliónov a rastie každý deň," povedal predseda SOVA Július Petrus Iniciatívu poslancov v NR SR, aby stáčanie tachometrov bolo trestným činom, SOVA podporovala, avšak novela v pléne neprešla.
„Veríme, že do budúcna už sa prehupneme cez nadpolovičnú väčšinu a súdy a polícia konečne dostanú do rúk použiteľný nástroj proti tachometrovej mafii,“ dodal Petrus. Opatrenie proti podvodom so stočenými kilometrami však nakoniec budeme musieť prijať. Od všetkých štátov EÚ to vyžaduje smernica Európskeho parlamentu z 11. marca tohto roku.
Rekordmanom medzi odhalenými stočenými autami je zatiaľ Renault Scénic rok výroby 2004, ktorý bol stočený z 268.000 kilometrov (km) na 65.000 km. "Je vidno, že drzosť predajcov nepozná hraníc, ich zárobky na tomto podvode musia byť astronomické. To je asi dôvod, prečo sa česká SOVA okamžite stala cieľom útokov rôznych autobazárov a predajcov dovozových vozidiel, ktorým tento projekt šliape na päty. Predpokladám obdobný scenár aj na Slovensku," zdôraznil Petrus.
Spolok na ochranu vlastníkov automobilov už začiatkom jari informoval, že po troch rokoch uskutočnil nový prieskum počtu firiem ponúkajúcich na slovenskom internete úpravy a nastavenia tachometrov. Výsledok je horší o niekoľko ponúk. Pred tromi rokmi odhalil spolok 21 firiem, tento rok ich bolo 23. Ďalšie spoločnosti ponúkajú ešte vybavenie na túto činnosť. Znamená to teda, že situácia sa vôbec nelepší. Firmy sa evidentne neboja postihov, často zverejňujú priamo cenníky úprav tachometrov a riadiacich jednotiek.
0